Een weekje zonder water!!! :( - Reisverslag uit Margarita, Venezuela van Chantal Mije - WaarBenJij.nu Een weekje zonder water!!! :( - Reisverslag uit Margarita, Venezuela van Chantal Mije - WaarBenJij.nu

Een weekje zonder water!!! :(

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

19 September 2006 | Venezuela, Margarita

Que tal todo mundo?

Hier gaat alles lekker, afgelopen week zijn we druk bezig geweest op de kliniek in Porlamar en zelfs een paar keer in wezen kijken in de andere klinieken. Gelukkig weten we in de kliniek in Porlamar steeds beter onze draai te vinden en zien we zelf goed waar we wel en niet nodig zijn. Maandag is Chantal naar de andere kliniek geweest in Conuco Viejo geweest waar Eliseth, de dierenarts en Roxana een DGKstudente werken. Het was er heel interessant maar wel een beetje wennen omdat ze daar totaal geen Engels kenden. Gelukkig hadden ze wel een Engels/Spaans woordenboek waarmee een eind uit de voeten konden. Daar geholpen bij een operatie aan een hematoom in de oorschelp. Deze ontstaan heel vaak vanwege het krabben en schuren tegen de jeuk welke veroorzaakt wordt door de vele teken…..ja en teken (carrapata) hebben ze hier genoeg!!! Daar weet Suuz alles van ;) (zie foto’s) Suuz heeft namelijk Joel geholpen met het scheren, knippen en wassen van een aantal honden. Waaronder een hond die vol bleek te zitten met teken. Na een wasbeurt met een teek-dodend middel hebben we, onder het genot van een lekker Spaans muziekje en wat gebabbel van Joel, de teken eruit geplukt. We zijn er uren mee bezig geweest, maar het resultaat mocht er wezen.
Deze week hebben we ook een paar spoedgevallen en andere interessante gevallen meegemaakt, we zullen ze hieronder kort toelichten:

Coumarine-intoxicatie (rattengif)
Jonge Rotweiler pup werd in shock binnengebracht, nadat hij rattengif gegeten had, dit is niet alleen gevaarlijk voor honden, maar we hoorde ook dat kinderen vaak vergiftigd raken omdat het er als snoepjes uitziet. Hij kreeg een infuus, vitaminen, diuretica, ze lieten hem braken en de hele dag heeft iemand hem gemonitord. Aan het eind van de dag at en dronk hij weer en voelde hij zich weer helemaal pup, geweldig om te zien!

Aangereden hond
Na sluitingstijd kwam er een hond binnen die was aangereden en die niet meer op 1 van zijn achterpoten kon staan. Er werd meteen een röntgenfoto gemaakt (waarbij personeel hier de noodzaak van loodschort en handschoenen overigens niet inziet, wij hebben deze wel gedragen) waarop te zien was dat zijn heupkop uit de kom was. Ana Cristina (dierenartse) was in dubio, omdat ze hier geen ervaring mee had, wij hebben haar echter overtuigd toch gelijk actie te ondernemen en met wat boeken erbij lukte het de heupkop weer in de kom te zetten!

Hond met toevallen
Suuz was bezig met het wassen van een klein zwart hondje, toen deze plots begon te speekselen en toevallen kreeg. Hij viel, kwam weer bij, viel weer.. en dat zo achter elkaar door, gelijk de dierenarts ernaar laten kijken, zij was al bezig met bloedonderzoek van deze hond, omdat hij vaker toevallen bleek te hebben (was wel fijn geweest als ze dat door hadden gegeven, Suuz schrok zich rot). De oorzaak zal of het Canine Distemper Virus zijn (waartegen deze hond niet gevaccineerd was) of een intoxicatie met een insecticide.

Acute verslechtering van een asiel hond
Een dag eerder was een hond uit het asiel de kliniek binnengebracht omdat hij steeds op een oor lag. De volgende dag lag hij suf en gestrekt in zijn kooi, wij haalde Ana Cristina erbij, de hond had een opgeblazen buik en had moeite met ademen. Op de röntgenfoto was weinig te zien, de hond verslechterde erg, na enige medicamenten moest Richard hem een hartmassage geven omdat de hond achteruit bleef gaan en de slijmvliezen plots knalblauw werden. Ana besloot toen de hond in te laten slapen, omdat ze graag wilde weten wat de oorzaak was mochten wij een pathologisch onderzoek verrichten. De milt was gigantisch groot, heel donker en we vonden een aorta-afwijking.

Distemper
Husky met toevallen binnengebracht, speekselen en helemaal van de wereld. Hond was nooit gevaccineerd tegen Distemper en vertoonde ook andere klachten die hierop wezen. De eigenaar wilde de hond toch symptomatisch laten behandelen en nam de hond mee naar huis, Ana voorspelde ons dat de hond zeker zal verslechteren.

Scabies/Demodex
Afgelopen week ook meerdere ernstige gevallen van Scabies en Demodex (beide mijten) gezien, zie foto’s. Met name puppies zijn hiervoor erg kwetsbaar, omdat ze vaak te vroeg bij hun moeder weggaan en daardoor nog geen optimaal immuunsysteem bezitten.

Myasis
Dit is echt te vies voor woorden, maar we hebben een paar ernstige gevallen van myasis meegemaakt. Honden vaak binnen met een gat of met een ernstige wond, waar vliegen eieren in hebben gelegd, als de maden uitkomen nestelen ze zich in het vlees en richten daar veel schade aan. In de kliniek worden vervolgens alle wormpjes eruit gepeuterd, bah!

Sterilisaties!!!
Deze week was het eindelijk zover…. Chantal mocht de spits afbijten en steriliseerde afgelopen donderdag een katje, het ging hartstikke goed het duurde alleen misschien iets langer dan normaal, waardoor er een beetje tijdnood kwam en er 3 katten tegelijk gesteriliseerd werden, een gezellige boel dus daar in de operatiekamer. Suuz had gelukkig vrijdag iets minder toeschouwers toen zij voor het eerst een hondje steriliseerde, ook deze operatie ging erg goed. Beide dieren leefde de volgende dag nog, de dierenartsen waren er erg blij mee en we mogen dan ook terecht trots zijn op onze prestaties!

Spreekuur
Ook het spreekuur meelopen is interessant, vooral omdat we er meer van begrijpen dan we van tevoren dachten, maar wanneer de mensen dan in het Spaans tegen je gaan praten en iets aan je vragen je toch vastloopt om te antwoorden. Als spreken we zo langzamerhand gelukkig toch een aardig woordje Espanol. We helpen met wegen, nageltjes knippen, temperatuur opnemen en vaccineren.

Afgelopen week hebben we ook wat schoonmaakspullen gekocht voor de kliniek, dit konden ze heel goed gebruiken en wij ook, want schoonmaken zonder goede spullen is erg lastig. Verder hebben we de 3 assistentes in de kliniek een woordenboek cadeau gegeven (waar ze heel blij mee waren) daarin hebben we een engels berichtje geschreven, die ze dapper aan het vertalen zijn.

Natuurlijk hebben we ons afgelopen weekend weer even lekker kunnen ontspannen na al deze ellende, zaterdag naar het mooie Playa el Aqua geweest, s’avonds met een hele vriendenclub van Ana Cristina naar de discotheek Senor Frogs in Porlamar geweest waar we ons goed vermaakt hebben. Zondagmorgen weer vroeg gewekt om naar een markt te gaan, hier ontbeten en de markt afgestruind. Hierna een fort wezen bekijken op een berg, daarna hoger op de berg het mooie uitzicht over een deel van Isla Margarita bekeken vanaf het Sierra National Park, later naar het feest van de Virgin del Valle geweest, waar een heleboel attracties waren, maar waar vooral wij een attractie vormde voor alle locals om naar te kijken.
Nu tijd om te gaan slapen, voordat er morgen weer een drukke werkweek begint! Hopelijk hebben we morgen weer stromend water in ons huisje, nadat we nu al een week zonder zitten, snif snif. We kunnen jullie vertellen dat het niet zo prettig is om elke dag emmertjes water van de kliniek mee te moeten nemen om de wc door te kunnen spoelen, de afwas te doen, of om te kunnen douchen. Wat zijn we toch verwend in Nederland!!!

Liefs,

Chantal en Suuz

• 19 September 2006 - 20:30

Dennis:

Usted ambos hace un trabajo muy bueno. estoy orgulloso de usted ambos

Hugs and kisses

• 20 September 2006 - 07:12

Sarah:

Haai Suus,
    Zo te zien heb je het prima naar je zin!! Wel grappig eigenlijk, want de dieren daar komen ook met heel andere klachten (zoals rattengif!!) die kliniek binnen. Wel leerzaam lijkt me!
    Heel veel plezier nog!!

• 20 September 2006 - 07:51

Wouter:

Wat goed dat jullie daar nu echt allemaal dingen doen!!! Wel een beetje jammer van het water, maar dat zijn de bijkomstigheden van een 3e wereldland. Que sera, sera...
    Zet 'm op dames! Maak de hondjes en katjes weer beter.
    Over een poosje zijn wij ook in Venezuela en dan kunnen we jullie beter maken met vakantie! :)

• 20 September 2006 - 10:43

Lisa:

Goed werk!!
    Misschien is het een leuk idee als lezers van deze site een bedrag doneren aan suuz en chantal, zodat ze nog een aantal dingen kunnen aanschaffen voor de kliniek voordat ze terug gaan naar nl! Goed plan?

• 20 September 2006 - 12:03

Jan:

Zeker goed plan, Lisa. Ik (wij) doen mee. Suuz/Chantal/Dennis(?), laat even een bankno. weten.

• 20 September 2006 - 12:38

Dennis:

Ik weet Suuzz dr rekening niet uit mijn hoofd. Je (jullie) kunnen het ook op mijn rekening storten en dan maak ik het weer over op die van Suuz of Chantal.

520355687 (abn amro)
    tav D vd Woude te Utrecht
    onder vermelding van Donatie Venezuela

Voor iedere 5 euro die gestort wordt maak ik een extra euro over. Met dit in gedachte hoop ik dat er toch wel een aantal mensen willen doneren.

Alles komt in goede handen, ikzelf zal als ik die kant op gaat ook het een en ander meenemen. (dingen die daar niet of nauwelijks te verkrijgen zijn)

Ik wacht met smart af...

• 20 September 2006 - 14:45

Fee:

Ctje! Je klinkt als een echte dierenarts, leuk zeg!!!!! Volgens mij doen jullie echt hartstikke goed & belangrijk werk daar. En....tja, zonder water, het zal wel lekker ruiken bij jullie :) (heb ik ook wel es gehad) Geniet je extra als je lekker gaat zwemmen! Y entonces Chantal, cuando regresas en Holanga vamos a hablar Espagnolllll, que bueno!! Quiero practicar con tigo!! Bonito he' el espagnol....me gusta(n)..hihi besos y cuidate mucho y have fun! xx

• 20 September 2006 - 18:16

Dennis:

Voor ieder en allen die enig telefonisch contact met de dames willen hebben... ze zijn te bereiken op telefoonnummer
    +(00)584147967422

• 20 September 2006 - 21:40

Leni En Ad:

Hoi meiden,

Zo te lezen hebben jullie weer veel opgestoken en gedaan.
    Wat een donatie betreft, strak plan. Wij doen mee en hadden hier vorige week met Den al over gesproken en een bedrag toegezegd.

Liefs

• 21 September 2006 - 14:18

Martine:

Hee Chantall!
    Goed zeg, wat je daar allemaal doet! wel een beetje 'shocking'af en toe, maar cool! Geniet ervan en van het spaans spreken! doe ik hier ook: chepo (uit palenque..(en een vriend van chepo logeren hier, erg gezellig allemaal! Heel veel plezier y suerte! ciao, X Martine

• 21 September 2006 - 17:31

Claire:

Suuzel,
    Whaaa, hond gesteriliseerd...! En issie goed steriel?
    Hoe issut?

• 21 September 2006 - 17:32

Mark:

Oke meiden, verhaal 2 gelezen. Jullie vermaken je wel zo te lezen en hebben gelukkig ook de goede lokale zaken geproefd. Lekker die cocada's he?
    Inderdaad dient er nog veel te gebeuren in en om de kliniek en beetje bij beetje slagen we daar ook in. Jullie zien en ervaren nu met eigen ogen hoe e.e.a. is en gaat en welke wegen we moeten bewande;en.
    Oke tot een volgend bericht.

Hartelijke groet aan een ieder daar van mij

groetjes
    Mark

• 22 September 2006 - 15:41

Margot:

Ik vind jullie dagboek echt heel leuk om te lezen! Zo krijgen wij een beetje een idee hoe het er daar aan toe gaat. Volgens mij verrichten jullie heel zinvol werk daar en leren jullie ook heel veel! Een geval van myasis zul je in Nederland (gelukkig) niet zo gauw tegenkomen! Blijf schrijven en succes!
    Groetjes!

• 23 September 2006 - 08:53

Lisa:

Hoi meiden!
    Ik heb net 20 euro overgemaakt naar Dennis, die dit mee zal nemen naar jullie! Weet zeker dat jullie het goed zullen besteden :-)
    Liefs, Lisa

• 23 September 2006 - 13:40

Eva:

hoi hoi,

jeetje wat een lang verhalen zeg, jullie maken genoeg mee, super leuk om te lezen, een heerlijk dat jullie het naar je zin hebben.
    Zelf ben ik ook weekje naar eilandje geweest en wel Madeira, portugees eiland, ook enkel straatdieren gezien, toch gek hoor losse honden zomaar op straat. Nou meiden veel plezier.
    ik ga mij opmaken voor mijn laatste stage dan kan ik eindelijk mijn docteraal gaan halen :-)
    tot het volgende verhaal
    heel veel liefs Eva

• 24 September 2006 - 12:41

Marlene:

Hey lieve lieverd, wat een verhalen zeg. jullie schrijven ook leuk! een hele dikke kus en knuffel van mij een die roze wolk wordt alsmaar groter!! hihi (hoop niet dat hij het leest haha)

• 25 September 2006 - 03:57

Antonie:

Hoi Suzanne en Chantal,
    Het is fantastisch zoals jullie ons op de hoogte houden. Ik ben blij te kunnen helpen met 'n donatie via Dennis.
    Veel liefs, veel succes en veel plezier toegewenst.

• 25 September 2006 - 19:36

Andere Dennis:

Yeuhj wat een leeswerk..

leuk leuk..

Fotooo's ;)

• 25 September 2006 - 19:41

Andere Dennis:

Zucht.. nog 3 weken en dan kom ik ook even ruim 2 weken loungen.

• 26 September 2006 - 00:51

Esmee:

Hoi Suuz,
    Wat een verhalen zeg! Goed werk hoor, geeft zeker veel voldoening om daar te werken! Heel veel succes, groetjes esmee

• 26 September 2006 - 20:10

Irene:

Hey Girls,
    wat gaaf allemaal wat jullie daar mogen doen!! Jullie hebben al echt zo veel meegemaakt.. vooral aandoeningen die hier niet echt veel voorkomen, maar die we natuurlijk wel hebben moeten leren ;-) Altijd goed om ze in het echt te hebben gezien (hoewel.. de meeste ziektes wil je liever niet tegenkomen :-( )

Ik trouwens zaterdag even een paar daagjes er tussen uit, ga met mijn ouders mee naar Zuid-Frankrijk. Eindelijk ook even op vakantie... zo veel werken valt echt tegen! Maar nog even en dan ga ik ook naar Ausie;-)

Liefs en een kus van Irene

• 27 September 2006 - 20:52

Astrid:

Hoi Suzanne en Chantal,

Nou vanochtend hebben jullie ons jullie site door gegeven en we zijn natuurlijk gelijk gaan kijken , ziet er heel leuk uit.
    He meiden jullie bellen ons als jullie dat kado wil kopen voor het dierenasiel dan gaan we even kijken waar we dat kunnen kopen we weten wel wat winkels hier.

Groetjes Astrid , Tineke, Valeria en natuurlijk Chica

• 27 September 2006 - 20:55

Astrid:

O ja en als jullie of andere mensen nog een leuke site over Isla Margarita willen bekijken , kijk dan op
    www.islamargaritalive.web-log.nl