Isla Margarita - Reisverslag uit Margarita, Venezuela van Chantal Mije - WaarBenJij.nu Isla Margarita - Reisverslag uit Margarita, Venezuela van Chantal Mije - WaarBenJij.nu

Isla Margarita

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Chantal

07 September 2006 | Venezuela, Margarita

Buenos diaz amigos,

Afgelopen maandag kwamen we na 9,5 uur vliegen aan op de luchthaven van Porlamar. We waren een beetje zenuwachtig vanwege de grote hoeveelheid hechtmateriaal in onze tas, echter de douane gaf geen problemen. Op het vliegveld stond Alicia ons met een bordje “Asilo Aamor” op te wachten. Een aardige dame, die gelukkig (een beetje) Engels spreekt. Zij heeft ons meegenomen naar haar casa, waar we de komende tijd overnachten. Gelukkig kunnen alleen muggen hier ongevraagd naar binnen, maar daartegen beschermen we ons met ladingen deet, alhoewel ze dat niet weerhoudt om Suuz op te peuzelen. Het huis ligt in een prive-wijkje omheint door een grote muur en beveiligd met security, verder staat er om het huis een groot hek en ook voor de ramen zitten overal tralies.
Dezelfde avond heeft Alicia ons het centrum van Porlamar (kort) met de auto laten zien, we waren erg moe en zijn die avond dan ook erg vroeg gaan slapen (het is hier 6 uur vroeger).
De volgende dag gingen we de klinieken bekijken en hebben we Carla ontmoet, vanuit Nederland hebben we alles met haar geregeld. In de 3 klinieken werken 3 dierenartsen die wel wat Engels spreken en nog vele assistenten die alleen spaans spreken. Dit zorgt af en toe voor een taalbarriere, maar enkele van hen proberen ons wat spaans bij te brengen, daar tegenover staan onze meegebrachte stroopwafels, die erg geliefd zijn in de kliniek!
De klinieken zelf zijn armoedig, erger nog dan we eigenlijk verwacht hadden. De dierenartsen doen hun best, maar met de middelen die ze hebben is een goede hygiëne en steriliteit niet haalbaar. Waar we wel vreemd van staan te kijken is dat iedereen overal rookt, telefoneert (zelf als tijdens de operatie de prive-mobiel afgaat) en zomaar de operatiekamer (OK) binnenloopt. Er zijn geen steriele handschoenen voor bij de operatie, chirurgisch materiaal wordt alleen afgewassen en afgespoeld met een chemisch middeltje gedesinfecteerd, en er is ook geen steriele OK-kleding. De dieren die van de straat binnenkomen worden behandeld en eventueel geënt en voordat ze voor adoptie weg kunnen worden alle dieren, jong en oud, gecastreert (of gesteriliseerd ;) ). Veel honden zitten echter achter de kliniek in het asiel, waar ze verzorgd, gevoerd en geknuffeld worden door Carlo en zijn dochter Carlizbe (zij zijn hiervoor in dienst en wonen bij het asiel). Carlizbe is een meisje van ca. 6 dat heel schattig spaans tegen ons praat, hele verhalen, waar wij vrijwel niets van begrijpen, maar door “si” te zeggen en te knikken praat ze er lustig op los.
Ook wij knuffelen de honden (en katten) veel en verwijderen ook teken van hun lichaam en vooral ook heel veel uit hun oren, echt ongelofelijk hoeveel teken er op een klein oppervlakte kunnen zitten.
Verder kijken we mee met operaties, o.a. castraties en andere kleine ingrepen. Een van de grote verschillen, buiten het steriele werken, met de honden in Nederland is dat deze honden veel meer bloeden doordat ze vrijwel allemaal besmet zijn met Ehrlichia, een ziekte waarbij een parasiet via een teek de hond binnenkomt en zich dan in de bloedplaatjes (of witte bloedcellen) nestelt. De bloedplaatjes functioneren hierdoor minder en hierdoor worden kleine bloedinkjes minder snel gestopt.
Er wordt veel bloedonderzoek gedaan bij de honden die binnenkomen, veel dieren zijn besmet met Microfilaria, dit zijn kleine wormpjes in het bloed, als ze volwassen worden zijn ze bekend als hartworm, wat ook hier veel voorkomt. Wij hebben zelf een microfilaria gezien in een bloeduitstrijkje, iets wat we in Nederland nog nooit gezien hadden. Ook de Ehrlichia parasiet hebben we in een ander bloeduitstrijkje in de bloedplaatjes zien zitten.
Alles gaat hier op zijn gemakkie, er zit nergens haast achter en weinig structuur in, op zich voor ons wel lekker om erin te komen. Wel zouden wij liever iets meer te doen hebben, maar misschien komt dat nog.
Woensdag heeft Alicia ons meegenomen naar Playa el Aqua en nog meer stranden in het noordoosten van Isla Margarita, waar we wat foto’s hebben gemaakt. A.s. vrijdag is het hier een feestdag, wij zijn dan vrij en gaan dan waarschijnlijk met Alicia naar het strand, lekker de tourist uithangen (we hebben nog amper toeristen gezien, we zitten namelijk in een totaal niet toeristisch gedeelte).
We laten het hier voor nu bij, vergeet niet de foto’s te bekijken en jullie horen snel weer van ons!

Hasta Luego!
Suzanne en Chantal

• 07 September 2006 - 14:48

Anique:

Leuk, al gelijk een verhaal! Wou ff laten weten dat ik officieel ingeschreven ben voor dierfysio (start 01-01-07). Toedeloe!

• 07 September 2006 - 15:05

Jan:

Interessant allemaal, meiden. Veel succes daar en ben benieuwd naar het volgende verhaal.
    byebye

• 07 September 2006 - 15:33

Eveline:

Hey Suuz en Chantal!
    Goed om te horen dat alles goed gaat...Leuke fotos, ziet er armoedig uit, maar dat was al bekend van te voren heh!!
    Geniet de komende tijd
    xxxx

• 07 September 2006 - 16:29

Lisa:

Jeetje, ik hoop niet dat er ook zoveel beesten in mijn oor zitten. Wil het dan denk ik niet weten ;-)
    Dus jullie zijn de enige niet-spaans sprekende mensen in de omgeving, dat gaat dus wel goed komen met het spaans leren.
    Ik ga vanaf ma beginnen met andere waarneming, en heb dan een 4e jaars stagiair onder mijn begeleiding, wat een grap!
    Hou je op de hoogte....

En heel veel succes daar!

• 07 September 2006 - 17:25

Leni:

Wij zijn blij dat jullie goed aangekomen zijn, dat jullie dit aantreffen is eigenlijk niet onder woorden te brengen. Ben al enige tijd bezig mij te orïenteren en had al het nodige gelezen hier over, voor wat onze normen betreft, zijn het wantoestanden.

Wij wensen jullie veel sterkte en succes, doe voorzichtig en neem geen enkel risico. Ik heb begrepen dat enkele ziektes ook op mensen kunnen overslaan.

Liefs Ad en Leni

• 07 September 2006 - 18:27

Den, Dennis, Lieffie, Schat... Nu Moet Je Wel Wete:

Goed bezig dames, ben in ieder geval blij dat jullie heel zijn aangekomen. Had zelf al zelf er al iets bij voorgesteld over hoe het eruit zou zien, en zovere scheelt dat niet veel.

Ben blij dat jullie het wel naar jullie zin hebben, en zoals geteld nog 40 nachtjes slapen voordat ik(wij) jullie weer zien.

Suuz, hou van je en ik mis je best wel een beetje.

Chantal, hou ook van jou maar dan anders...

Succes dames en zet um op...

Dikke kus vanuit de thuisbasis

• 07 September 2006 - 19:58

Irene:

Lieve Chantal en Suuz,

Gelukkig zijn jullie goed aangekomen en hebben jullie gelijk al wat van de stad Polamar en Isla Margarita gezien!Leuk om gelijk al wat foto's te zien, alleen wel erg veel honden en katten op 1 stukje grond... maar goed, ze worden iig wel door jullie geknuffeld ;-)Helaas gaat het er zo te horen allemaal erg armoedig aan toe, maar tja het is en blijft wel een derde wereldland.
    Verder nog heel veel plezier deze week en geniet van jullie vrije dagje op het strand vrijdag!

Doeg meiden,
    Liefs Irene

• 08 September 2006 - 21:17

Jolan:

Hoi hoi, blij dat jullie veilig aangekomen zijn en dat het huis goed beveiligd is ;) Vind het verschrikkelijk om te lezen hoe het daar in de klinieken aan toe gaat. Wens jullie verder heel veel succes.

Liefs Jolanxxxxx

• 09 September 2006 - 04:39

Antonie:

Dank voor je uitgebreide verslaggeving. Ik leef met jullie mee. Kennelijk zitten wij hier in dezelfde time zone als jullie (6 uur vroeger dan in Nederland)Je schrijft dat je graag meer te doen zou hebben, maar zo te lezen heb je geen sekonde onbenut gelaten. Ongelooflijk interessant allemaal. Ga zo door!
    Groetjes,
    Antonie

• 09 September 2006 - 16:10

Wouter:

Dag Dames,
    Blij dat jullie toch wel een beetje kunnen wennen aan een 3e-wereldland. Ik weet zeker dat de hondjes en katjes (zijn er nog meer soorten???) heel erg blij met jullie zijn.
    Nu zat ik dus net naar die foto met die mijten te kijken en kon het niet laten om aan wetenschap te denken... Weten jullie waar de honden/katten vandaan komen op het eiland? Dan zou je ze nl. met die informatie kunnen bewaren in een potje met alcohol (>70%) voor later onderzoek. Xal ff op het internet kijken naar wat ze allemaal met teken doen. Tja, beroeps-deformatie zullen we maar zeggen ;)
    Ik hoorde vandaag van jullie zelf over de telefoon dat jullie op het strand lagen op jullie vrije dag dus daar willen we dan ook snel foto's van zien!!!

Knuffels all around en een hele dikke stevige pakkers voor Chantal.

• 09 September 2006 - 18:42

René & Marcia:

Ola!

Leuk om jullie via deze site te volgen. We wensen jullie veel succes en we hopen gauw weer een verhaal te mogen lezen.

Groetjes René & Marcia